Mnogima je prva asocijacija na Paški most – vjetar. Ova impresivna i otporna struktura ima jednako impresivnu priču za ispričati, a vjetar je samo dio te priče.

Preko dubokog plavog mora proteže se 300-metarski Paški most i ujedinjuje bjelinu okolnih stijena. Na jugu otoka kod prolaza Ljubačka vrata kopno se nalazi na oko 200 metara od otoka i upravo je tu izgrađen i 17. studenog 1968. otvoren Paški most. U to vrijeme bio je to jedan od deset najvećih mostova na svijetu, a Pag je bio prvi veći hrvatski otok koji je mostom povezan s kopnom. Bila je to prava senzacija, dizajnirana prema Šibenskom mostu koji je otvoren dvije godine ranije.

Veličanstven i prkosan

Možda ste čuli da je Paški most jedan od najzatvaranijih mostova na svijetu zbog jakog vjetra – ali možda se pitate zašto na Paškom mostu ima toliko vjetra? Zbog svog položaja u podnožju Velebita most je često izložen snažnoj buri koja se sjuruje s planine. Udari dosežu brzinu od preko 200 km/h, a učinci vjetra vidljivi su na golom kršu koji prekriva pomorsku padinu i sjevernu stranu otoka okrenutu planini. Ova veličanstvena sila inače mirno okruženje pretvara u negostoljubivu opasnost.

Ipak, vjetar nije uvijek u punoj snazi i pod normalnim vremenskim uvjetima auti mogu slobodno prolaziti, dok kamioni i prikolice moraju čekati mirnije vrijeme. Kako je onda uz sav taj vjetar Paški most uopće izgrađen? Kao što ste mogli pretpostaviti, nije bilo jednostavno. Ispostavilo se da je godina kad se most gradio bila najvjetrovitija u 25 godina. Vjetar je neprestano puhao četiri mjeseca, zbog čega dizalica nije mogla pristupiti mostu. Vjetar je prouzročio veliku štetu na gradilištu, rušio je dizalice i čupao krovove. Gradnja je unatoč tome završena uspješno i na vrijeme.

Spasitelj

Novi most bio je prava revolucija za otok jer je olakšao komunikaciju s kopnom s obzirom na to da su trajektne i brodske linije koje su prije toga prometovale često bile zatvorene zbog vjetra. Most je odigrao osobito važnu ulogu u Domovinskom ratu jer je bio jedina sigurna veza između sjevera i juga Hrvatske nakon što je uništen Maslenički most. Pravi spasitelj.

Unatoč buri koja uzrokuje zatvaranje mosta tijekom oluja, to je i dalje puno sigurnija i jednostavnija alternativa brodskim linijama. Veličanstveni Paški most nije samo velika infrastrukturna prednost, već je istinski spomenik katastrofama kojima je odolio, kako prirodnima tako i onima izazvanim ljudskim djelovanjem. A podjednako je zapanjujući i po najmirnijem i po najluđem vremenu.